Vurdering

"Vi er alle medskapere av vår egen og hverandres grenseløse potensialer. vi vet ikke hvor langt vi kan nå, og derfor kan vi ikke evaluere i forhold til forhåndsdefinerte mål." Hillevi Lenz Taguchi.

Vurdering er en viktig prosess i arbeidet vårt slik at vi hele tiden kan gi et best mulig barnehagetilbud tilpasset enkelt barnet. Å vurdere er å beskrive, analysere og fortolke en innsats og hvilken virkning den har. Ved å vurdere sikrer vi at vi utvikler barnehagen og at det skjer på en bevisst måte.

I Refsnes barnehage vurderer vi etter alle prosjekter på eget skjema. Skjema heter "gjort-lært-lurt". Vi vurderer arbeidet vårt på hvert persnalmøte gjennom hva vi har satt fokus på. Det kan være voksenrollen i uteleken eller foreldresamarbeid. Avdelingene vurderer sin plan på avdelingsmøtene. Vi vurderer satningsområdene og endringer ellers to ganger i året. Da går vi gjennom punktene som står i årsplanen og ser på kriterier for måloppnåelse. Vi mener det ikke går ann å lage felles kriterier for alle barn, da barna er forskjellige og gir uttrykk for ting på "hundre forskjellige språk". Vi gjør observasjoner hvor det trengs. Eksempler er barn som sliter med å få venner eller har en oppførsel som vi synes er uvanlig.

Praksisfortellingene på hvert personalmøte er også en form for vurderingsarbeid. Avdelingene legger også frem prosjekter for de andre avdelingene. Personalet gjør også nytte av hverandres erfaringer når de bytter avdelinger.

Det er viktig å understreke at de målene som er knyttet til fagområdene i rammeplanen er prosessmål. Læringsprosessene er viktige i barnehagen.