Barns medvirkning.

Barna skal ha innflytelse på form og innhold. Barn skal bli hørt og ha rett til å ha egne synspunkter. Det innbærer ikke at de alltid får sin vilje, men de må lære det demokratiske prinsipp som hele vårt samfunn bygger på.

Barna skal ha innflytelse på form og innhold i barnehagen.

FNs barnekonvensjon vektlegger at barn har rett til å si sin mening i alt som vedrører det. Det er ikke ensbetydende med at voksne skal overlate ansvaret til barna.

Vi skal være lydhøre og følge barnas initiativ i her og nå situasjoner.

Vi skal bli bevisste på hva vi sier ja og nei til, og forklare barn hvorfor det ikke kan få bestemme i ulike situasjoner.

Når vi er lydhøre, fleksible og åpne for barnas innspill, gjør det hverdagen mer spennende.

Både kroppslig og språklig gir barna uttrykk for hvordan de har det. Vi må ta hensyn til barnas uttrykksmåter.

De må støttes til å undre seg og stille spørsmål (rammeplanen s 13). Barns nyskjerrighet og vitebegjær kan føre til de mest interessante temaer, prosjekter, rollelek og samtaler.