Aktivt lyttende og tilstedeværenede voksne.

En som viser interesse og ikke bare ser barnet, men også hva barnets blikk er rettet mot.

Vi må ta oss tid til å være i øyeblikket - slik barn gjerne gjør.

Vi voksne kan aldri velge bort å lytte til hva barna har å si. Derfor må vi hele tiden observere hva barn foretar seg. Det er først når vi lytter til barnas tanker og handlinger at vi kan skape et meningsfylt miljø som vekker barns lyst og nyskjerrighet til å søke kunnskap hos hverandre.

Vi mener i dag at vi har flere slike møteplasser hvor barn finner hverandre og holder på med noe sammen. De undersøker og undrer seg, viser og hjelper hverandre mer enn før. Vi voksne er flinkere til å lytte etter hva barna har bruk for og intereserer seg for. Det er til stor forundring hvor mye barn egentlig kan og hvilke tanker de har om alt mellom himmel og jord. Vi voksne har også lært å holde tilbake vår iver etter å formidle alt vi kan og vet. Vi har flere møter i personalgruppen som har bevisstgjordt vårt voksensyn på barn og hvordan vi tror barn lærer.

Vi har også snakket om hvilke voksne vi tror barna vil være sammen med.

• En som er tilstede og har tid.
  • En som får deg til å føle deg spesiell og viktig.
  • Har masse kunnskap og gir av seg selv.
  • Positiv oppmerksomhet og tro på deg.

Vi jobber hele tiden med voksenrollen, som er avgjørende for god kvalitet i barnehagetilbudet.