Prosjektarbeid i Refsnes Barnehage

Vi vil ikke bestemme tema på forhånd. Vi vil jobbe med små prosjekter som barna er opptatt av i øyeblikket. Veien blir til mens vi går.

Det er en stor kunst å nærme seg det barn er opptatt av, og hjelpe dem videre når det er behov for det, men aldri overta. Her ligger det mange gleder, overraskelser og utfordringer for oss.

Vi har også iløpet av dette året hatt mange flotte prosjekter. Elefantene har blant annet hatt et fantastisk gjenbruksprosjekt. De laget Kardemommeby av materialer fra gjenbruksstasjonen. Hus og trikk ble nøysommelig laget. Hele byen stod også på utstilling hos Moss bibliotek.

For oss kan et prosjekt starte med barnas interesser eller at vi voksne bestemmer på forhånd hvilket prosjekt vi skal ha. Det blir viktig for oss å tenke over hvordan vi skal arbeide for at barnas egne spørsmål og meninger står i fokus og ikke vår faktakunnskap. Det er viktig for oss at barna ikke bare lærer nye ferdigheter, men at de også har spennende møter seg imellom. Vi synes det er spennende at barna diskuterer, spør, lytter og beskriver og reflekterer. Vi synes også at det er viktig at barna ser sine egne tanker og teorier i lys av de andres, slik at de kan få øye på både egne og andres måter å tenke og handle på.

Siden vi har til hensikt å synliggjøre barnas tanker og kunnskaper, blir det en selvfølge at prosjektene tar utgangspunkt i det barna allerede kan. Det signaliserer at vi er interesert i hva akkurat du kan og tenker og at vi respekterer det slik at vi vil jobbe mer med det. Dette er en avgjørende holdning for at barna skal tørre å by på seg selv. Prosjektene hos elefantene dette året skapte et godt samhold og mye kreativitet. Det var til mye glede og latter på avdelingen.

Dette er en demokratisk arbeidsmåte:

• Hva vet du om for eksempel dans?
  • Hva vet du om slanger? Hva kan du?
  • Hva mer har du lyst til å vite? Hva har du lyst til å lære?
  • Hvordan skal vi finne det ut?

Det er hele tiden vi voksne som har ansvar for at prosjektene utvikler seg og blir spennende for barna. Vi må tilføre nye ting og gi det noen spark av og til. Vi må legge ut spor. Et prosjekt kan variere fra en dag til et år.

Vi er bevisste på hva barna og vi lærer i prosjektene og hvilke fagområder vi jobber med. Dette synliggjøres på en bedre måte gjennom pedagogisk dokumentasjon.

Små barn prøver hele tiden å skape mening og de trenger vår hjelp i  dette arbeidet, men uten at vi styrer for mye. Vi går noen ganger forann barna, ved siden av og vi går bak.