Aldersrene grupper

Refsnes barnehage er i dag en barnehage med 5 avdelinger. Vi organiserer barnehagen i aldersrene grupper så langt det lar seg gjøre. Avdelingen for de største barna heter Elefant og der går det 9 barn. På avdeling Løven er det 16 barn, 4-åringene og de eldste 3-åringene. På avdeling Ekorn er det 12 barn på 3 år. Avdeling Rumpetroll har 12 barn på 2 år. På den siste avdelingen - Selungen - er det 9 barn på 1 år.

Refsnes barnehage er i dag en barnehage med 5 avdelinger. Vi organiserer barnehagen i aldersrene grupper så langt det går.

Ett- og toåringene skaper sin egen kultur gjennom sin kroppslighet og de har stor glede av å være sammen med jevnaldrene (Greve 2007). Vi er derfor opptatt av å skjerme om denne kulturen. Det hevdes at de yngste barnas kompetanse ikke i stor nok grad kommer til uttrykk når de er sammen med eldre barn som har helt andre interesser. De blir ofte tilskuere til de store barnas lek. Det er viktig for oss å gi barna både utfordringer og trygghet.

Det er viktig for oss at barnehagen skal være et godt sted for alle og det er stor forskjell på en ettåring og femåring. Det blir derfor ikke riktig å gi dem et likt innhold. Det er viktig å gi barna utfordringer etter hvert som de blir større. Det er lettere å planlegge pedagogiske aktiviteter som er spesielt tilpasset det språklige, motoriske og kognitive nivå som barna er på.

Avdelinger med barn i samme alder vil ha bedre muligheter for et tilpasset læringsmiljø. Dermed kan barnehagens ulike avdlinger bidra tuk bedre pedagogisk progresjon. De 4-5 årene barna er i barnehagen vil kunne bli mer spennende, interessante og motiverende.

Vi vil skape et lærende miljø som er et tillegg til hjemmet, som tilfører noe nytt og spennende. Barn skal få mulighet til å bli kreative og skapende og miljøet skal oppmuntre til lek og gode opplevelser sammen med andre barn. Vi vil skape et lærende miljø som oppmuntrer til selvstendighet, samarbeid og mye latter og humor.

"Vi mener at de fleste barn finner seg bedre til rette i mindre grupper".

Det blir lavere støynivå, mindre kaotisk og mer ro. Forutsetningene for små barns medvirkning er knyttet til trygge, oversiktelige og forutsigbare miljøer. Vi mener vi kan ta oss bedre av hvert enkelt barn på denne måten.

Vidrerføring barnehage - skole.

Vår nærmeste nabo er også Refsnes skole. Vi tar gjerne en tur i skolegården med de som skal begynne på skolen , slik at de blir kjent. I den nye rammeplanen står det at barnehagen skal, i samarbeid med skolen, legge til rette for barns overgang fra barnehage til skole. Moss kommune har utarbeidet en plan og et årshjul som vi følger. Det er et omfattende opplegg med besøk både på skolen og på turer sammen med første trinn. Der er også i år laget et årshjul for systematisk språkstimulering. Barna skriver også brev til skolene de skal starte på. De forteller litt om seg selv og hva de gleder seg og eventulet gruer seg til og hva de kunne trenge hjelp til på skolen.