Pedagogisk dokumentasjon i Refsnes barnehage.

Vi synliggjør prosessene i prosjektene vi arbeider med. Vi fanger barns innspill, reaksjoner og arbeidsmetoder underveis. Vi dokumenterer prosessene med bilder og fortellinger, ikke bare det ferdige resultatet.

Det er en synliggjøring av det kompetente barn.

Som et ledd i denne filosofien brukes dokumentasjon som et verktøy for å:

  • Bevisstgjøre personalets syn på barn.
  • Å se barnets initiativ, tanker og innspill og ta disse på alvor.
  • Å evaluere egen pedagogisk praksis.
  • Vise foreldre innholdet i barnets prosesser og produkt gjennom ulike dokumentsjonsteknikker.
  • Gjennom dokumentasjon får vi et redskap til å synliggjøre det vi står midt oppe i.

Gjennom iaktagelser, bilder, interjuv, foto og spørsmål oppnår vi innsikt. Vi vet mer om barnas tanker og hvordan de lærer og hva de faktisk har kunnskap om. Dette danner utgangspunkt for måter å tilrettelegge på slik at vi hele tiden blir bedre.