Lek er grunnlaget for barns trivsel og meningskaping i barnehagen.

Å få delta i lek og få venner er grunnlaget for barns trivsel og meningsskapning i barnehagen. Lekens kjennetegn er at den er en frivillig aktivitet som barna selv velger å delta i, leken er på ”liksom”, den ligger utenfor det vi oppfatter som ” den virkelige verden”. Leken er lystbetont for barnet, den kan samtidig gi orden og spenning.

Leken har en fremtredende betyding i barnas liv i barnehagen. Leken er et allmennt menneskelig fenomen der barn har høy kompetanse og engasjement (rammeplanen s 25).

En annen viktig side ved leken er at den er indre motivert. Lysten til å leke kommer innenfra. Det er barnets selv som har kontroll over sin medvirkning i leken og tar ansvar for den. Barnet "glemmer" seg selv, går ut av virkelighetens verden og inn i lekeverden. Leken gir først og fremst glede, samtidig kan den være problemløser.

Gjennom lek kan barn utforske miljøet rundt seg og bearbeide det som er vanskelig. Gjennom leken fremmes også barns utvikling på alle områder. I leken utvikler barnet sin identitet og selvfølelse.

Vi setter fokus på barn som blir avvist og ignorert i lek dette året. Vi skriver nå praksisfortellinger som handler om barn som sliter i leken. Vi trenger å være voksne som observerer og engasjerer seg i leken. Det er viktig å sette inn tiltak på et tidlig tidspunkt. Det har vist seg at slike vansker ofte ikke går over av seg selv, men vil eskalere og ofte bli et mer fastlåst mønster. (Bierman, 2004, Ladd, 2005).

Vi trenger å være et godt kvalifisert personale som har kunnskap om hvordan de skal oppdage, kartlegge og forebygge at barn blir avvist og ignorert i leken. Vi leser ny faglitteratur om emnet og bruker personalmøter og avdelingsmøter til å lære av hverandre og til refleksjon og diskusjoner. For barn som er engstelige, har vanskelig for å konsentrer seg eller sliter på andre måter, kan frileken lett virke overveldende.

Rammeplanen vektlegger den voksnes rolle i leken. Personalet skal være tilgjengelig for barna ved å støtte, inspirere og oppmuntre barna i deres lek.

Ut fra undersøkelser hvor barn er blitt spurt om sitt liv i barnehagen, oppsummeres følgende:

• Barn liker å ha venner, noen å leke med, også voksne.
  • Barn liker å bestemme over seg selv, selv definere hva som er lek og ikke lek.
  • Barn liker ikke aktiviteter som er veldig styrt av voksne - eks samlingsstund.
  • De liker ikke når andre barn er slemme, biter, slår eller lignende
  • Barn liker ikke å få kjeft, at voksne skjeller dem ut foran andre, tar hardt i dem eller eller snakker med sint og ubehagelig stemme.