Inne i barnehagen

Vi har i de siste årene jobbet mye med det fysiske miljøet inne i barnehagen. Det skal ha både en estetisk og en funksjonell verdi. Vi er bevisst det fysiske miljøet som en læringsarena for barna. Vårt mål er å skape og tilrettelegge for et spennende og utviklende lekemiljø for barn. Tingene i rommet skal vekke nyskjerrighet og gi lyst til utforsking og undring. Samtidig ønsker vi å tilrettelegge for et oppvekstmiljø som lærer barn å ta ansvar. Vi vil at barna så langt det er naturlig skal ha mulighet til å hjelpe seg selv.

Fysisk miljø og tilgjengelighet. Barna kan selv ta regien over rommene.

Avdelingenes innhold er utarbeidet av personalet, barn og foreldre i samarbeid. Rommene er innredet etter alder og barnegruppens interesser dette året. Det som har vært vellykket for gruppen det ene året, vil nødvendigvis ikke være det neste år.

Det er viktig at barna er med og utformer miljøet. Materiell og utstyr er tilgjengelig for barna til å prøve seg frem og bli i prosesser som oppleves meningsfulle for dem. Det skal være mulig for barn å selv ta regien over rommene og skape innhold. Vi vet at barn trekkes mot aktiviteter som gir rom for utprøving og at slike ativiteter virker stimulenrende på motivasjonen, læring og utvikling.

Elisabeth Nordin Hultman, svensk barnepsykolog, hevder at vi i skole og barnehage er altfor raske til å se på barn som et problem og i for liten grad se på miljøet, matriell og organsiseringsom årsaken til problemet. Hun mener at barn må få valg mellom ulike aktiviteter for å finne noe som passer for dem.