Satsningsområder for Refsnes barnehage

SKOG OG SJØ - VÅRT NÆRMILJØ.

Vår beliggenhet gjør at det er lett å komme ut i skog og til sjøen. Terrenget er variert og kupert og gir store muligheter for kroppslige utfordringer for barna. De kan klatre og balansere, løpe og hoppe, leke med vann og naturmaterialer og utforske naturens mysterier til alle årets tider. Samtidig gjør plassene det mulig å fyre opp bål, lage mat, søke ly og slappe av. Barna setter stor pris på å komme ut i naturen. I tillegg til masse frisk luft, kan de virkelig boltre seg og utvikle samarbeid og vennskap på en annen måte enn inne i barnehagen.

Et særtrekk ved den norske kulturen er tradisjonen for ute og friluftsliv. Du kan finne tegn som tyder på at denne tradisjonen er i ferd med å svekkes i dagens oppvekst. Barn og unge er mye mer inne med inne aktiviteter enn tidligere. For oss i barnehagen blir dette derfor en særlig viktig oppgave å ta vare på og videreutvikle barns lek ute i naturen - i all slags vær - med bruk av alle sanser.

Vi vil at barna skal:

• Bli glad i å være ute i all slags vær.
  • Ha sansene åpne og bli nyskjerrig for naturens små og store fenomener.
  • Ta vare på og verne om naturen.
  • Få kunnskap om friluftsliv, teknologi, miljøvern og samspill i naturen.
  • Vektlegge leken ute: Vi mener at det er gjennom lek barn oppdager hva naturen er. Barnas innebygde fantasi og forskertrang driver dem mot nye eventyr og ny kunnskap.
  • Det er bevist at lek i naturen skaper mindre konflikter. Det i seg selv skaper trygghet og samhold.

KROPP - BEVEGELSE - HELSE.

Barns kontakt med andre barn starter ofte med kroppslige signaler og aktiviteter. Dette har betydning for utvikling av sosial kompetanse. Godt kosthold og god veksling mellom aktivitet og hvile er av betydning for å utvikle en sunn kropp. Variert fysisk aktivitet både inne og ute er av stor betydning for utvikling av motoriske ferdigheter og kroppsbeherskelse. Aktiv bruk av natur og nærmiljø gir oss mange muligheter.

Språk og matteferdigheter stimuleres, konsentrasjon og hukommelse styrkes, humør og selvfølelse blir bedre og risiko for helseplager senere i livet reduseres. (Helsedirektoratet). Regelmessig fysisk aktivitet synes å fremme barn og unge selvaktelse og de som er involvert i fysisk aktivitet synes å være mindre plaget av psykiske helseproblemer. Bortimot halvparten av dagens barn og unge beveger seg for lite. Barn er kroppslige aktive, og de utrykker seg mye gjennom kroppen. Gjennom kroppslig aktivitet lærer barna verden og seg selv å kjenne.

Vi vil at barna skal:

• Få en positiv selvoppfatning gjennom kroppslig mestring.
  • Utvikle respekt og forståelse for egen og andres kropp og for at alle er forskjellige.
  • Kunnskap om menneskekroppen og forståelse for betydningen av gode vaner og godt kosthold.
  • Videreutvikle sin kroppsbeherskelse, grovmotorikk og finmotorikk, rytme og motorisk følsomhet.