Praktisk informasjon.

Vi har utarbeidet et eget hefte med alt du trenger å vite i forhold til barnehagen. (Link er nederst på siden)

Ferie og planleggingsdager.

Barna må ha tre ukers sammenhengende ferie i løpet av året og en uke utenom. Vi har stengt fem plandager i året samt påske og romjul. Barnehagen er også stengt i uke 29 og 30 om sommeren.

Sykdom og fravær.

Barnet kan ikke være i barnehagen når det har feber og de må være i form til å være ute. På lik linje med oss voksne, og kanskje ennå viktigere for aktive barn, trenger barna hvile etter sykdom. Det er tilrådelig at ved sykdom bør barnet ha en frisk dag hjemme før de kommer i barnehagen. Da er de mer i stand til å følge med i lek og sosialt samvær ute og inne. Det er fint om dere gir beskjed når barnet er sykt og spesielt om barnet har en smittsom sykdom.

Private leker og klær.

I garderoben er det begrenset plass til hvert barn, det er derfor viktig at barnas hyller ikke inneholder unødvendige klær og ting. Det er fint om dere rydder her innimellom. Husk å navne alt tøy. Skittent tøy må tas med hjem.

Vi sier ikke at det ikke er lov å ha med leker hjemmefra, men vi har erfart at leker og utstyr blir ødelagt og borte samt at dette skaper konkuranse om å ha med seg de fineste lekene. Skulle barna ha sterke følelser om å ha med noe hjemmefra så er det fint om tingene blir satt på hyllen. De som trenger kosedyr til soving og hvile skal selvfølgelig ha med seg disse.

Snorer på luer, hetter, jakker og dresser må fjernes. Helst bør det være en annen type lukking på disse klærne. Dette er for barnas sikkerhet.

Alle klær som barna har i barnehagen skal være passe store og tilpasset årstiden. Vi er mye ute og i aktivitet, og vi tegner, maler, jobber med modelleire og leker med vann. Alt dette må klærne tåle.

Fødselsdagsfeiring.

Bursdager er en viktig opplevelse for det enkelte barn. Vi sørger derfor for at denne dagen blir helt spesiell for bursdagsbarnet. Barnet får sin egen samling og vi lager fruktfest eller smoothie. Vi har bestemt at kaker, is og andre søte saker kan barna få ha i sin egen bursdag hjemme.

Hvis ikke alle barna på avdelingen er invitert i barnets private feiring, ønsker vi ikke at barna har med seg invitasjonskort til fødselsdag i barnehagen. Det kan føles leit for de som ikke er de "heldige".

Dere kan leie barnehagen til ulike arrangementer. Det koster 500,-.

Tur og uteliv.

Uteliv er et av våre satningsområder og vi har valgt å være mye ute og på tur. Tenker dere å kjøpe en ny barnehagesekk til tiden i barnehagen, må det være en god tursekk. Ta en titt i sportsbutikkene, det vil være en god investering for deres barn.

Vi har ofte faste grupper av barn som en voksen har ansvaret for på turene og vi legger gjerne turen til et fast sted i skogen eller ved sjøen. Det er trygt for barna samt at vi kan følge naturens forandringer gjennom årstidene på det samme stedet. Matpakke, pølser, pinnebrød, pannekake eller popkorn på bålet smaker kjempegodt. Det skal alltid være god tid til egenstyrt lek og de voksne vil med positive holdninger veilede og vise passive barn hvilke muligheter som finnes.

Samhandling og gode felles opplevelser på turene våre gir gode muligheter for å utvikle et godt samhold, trygghet og glede.

Velkomst og avskjed.

Ta dere gjerne tid til å bli hos oss litt når dere kommer om morgenen og på ettermiddagen. Det er ikke alltid vi har anledning til å møte dere i garderoben om morgenen før mellomvakt er kommet på jobb. Enten er vi i lek eller spiser frokost. Kom inn så møtes vi der.
Husk å beregne god tid til å hente barna. Det er ikke alltid de er ferdige på 1-2-3! Gi barna litt tid til å avslutte leken sin, da går det som regel bedre. Husk at det er dere som bestemmer at "nå reiser vi hjem". Det er også viktig at åpningstidene overholdes av respekt for de ansattes arbeidstid. Hvis barna har med sykkel til barnehagen, skal denne låses utenfor porten.

Kjøp av dager.

Dere som har delt plass har anledning til å kjøpe en ekstra dag. Det koster 160,-. Dere må avtale med avdelingspersonalet på forhånd. Det kan kun innvilges om andre barn er borte fra barnehagen.

Forsikringer/beredskapsplaner.

Barna er forsikret mens de oppholder seg i barnehagen eller er med på turer i regi av barnehagen. Ved transport av barna bruker vi kun offentlige transportmidler.

Vi har beredskapsplaner for følgende: brann, død, ulykke og bortkomne barn. Vi skal ha sjekkrunder på sikkerhet både inne og ute. Verneombud er Anne Grethe Brattli. Vi har en internkontroll som stadig er under arbeid. Den vil sikre kontinuerlig arbeid med helse, miljø og sikkerhet. Vår brannvernleder er Monica Waatland. Vi har ca tre-fire brannøvelser i året. Mange har livredningskurs med dykk på 4 meter og alle har førstehjelpskurs fra 2022.