Omsorg og oppdragelse.

God omsorg har som mål å hjelpe barna til selv å kunne.

Barna har rett til omsorg og skal bli møtt med omsorg i Refsnes barnhage. Vi skal gi barna grunnleggende behov som godt kosthold, tørre klær, trøst og kos på fanget. Vi skal være oppmerksomme og møte hvert enkelt barn med åpent sinn. For oss er omsorg å være tilstede hele dagen, sitte på gulvet sammen, lytte når barn har noe å fortelle verbalt eller kroppslig. Vi skal hjelpe barn i konflikter og være nyskjerrige sammen i lek og læring.

Vi skal hjelpe barn som faller utenfor eller har problemer, med å komme inn i konstruktive samhandlingsmønstre.

"Når vi tolker barns utsagn, så ønsker de seg å oppleve nærhet og godhet både i relasjoner til barn og voksne, men også kjenne at de kan utøve sin selvbestemmelse og si ifra når andre gjør dem vondt." (Bae 2005)

Alle barn har krav på å bli møtt som den de er. Vi voksne i barnehagen skal hjelpe barn til å forstå at egne handlinger kan gå utover andre. Ikke alle handlinger er akseptable (rammeplanen s.23). Oppdragelse må skje i nær forståelse og samarbeid med barnas hjem.

En oppdragerrolle som fremheves både i lov og rammeplan, er ansvaret for å oppdra barna til aktiv deltagelse i et demokratisk samfunn.

Vi skal la barn prøve selv og la dem oppleve at de er delaktige i beslutninger om seg selv.

"Stopp-regelen" er en meget viktig regel for barna. Når noen sier nei eller stopp, så betyr det nei, og det betyr at den som hører dette, straks skal stoppe. Dette er en viktig etisk regel som handler om grunnleggende respekt, integritet og beskyttelse mot krenkelser.