Vårt nærmiljø

Vår nærmeste nabo er både strand med sjøliv og skog med rare vekster. Det er fjellskrenter vi kan klatre i og huler vi kan gjemme oss i.

Barnehagen ligger vest på Jeløya som er Oslofjordens perle. Området heter Refsnes. Barnehagen ligger omkrenset av rekkehus, fritidshus, skole og vår "egen" lille skog. Vi har en voll rundt barnehagen som er et spennede sted for barna å leke. Vi har flotte høye trær og mindre busker. Bak barnehagen finnes det en stor kunstgressbane og en liten fotballbane, hvor det også er skøyteis om vinteren.

Utelekeplassen vår er en flott ramme rundt barnehagen, der finnes to klatrestativ, fire husker og to sklier. Vi har en stor sandkasse, en vannrenne, dumpe, tre tipier, en balansestokk og et kjempemorsomt stort "hamsterhjul". Det er mange dugnadsfrivillige foreldre i denne barnehagen og de har blant annet laget en flott sjørøverbåt. Vi har også satt opp en grillhytte. Der er det deilig å fyre opp bål og varme oss på kalde dager og avdelingene bytter på å spise lunsj og fruktmåltidene sine inne i den fine grillhytta vår.

Tronvikskogen, Godsstranda, Tronvikstranda og Refsnesstranda er våre kjære naboer. De er en naturlig del av vår uteplass. Med strandsonen og et frodig skogsholt som nærmeste nabo, foregår det mye spennende lek i disse områdene.

Vi kan legge turen til Rambergtoppen, eller ta turen til Fiskehytta på Alby og studere sjø og strandliv. Vi bruker Fiskehytta to ganger i måneden. Vi kan velge og vrake i hvilken strand vi vil besøke. Vi kan også velge hvilken eventyrskog vi skal gå til. I Hundremeterskogen eller Hesteskogen kan vi steke fiskekaker på bål og klatre i trær. Der er det også en fin bålplass. Her er tid og rom for gode stunder rundt bålet, lytte til fuglene, studere småkryp under steinene og gå til utsikten. Her har vi fugleperspektivet over Tronvik, Guldholmen, små og store båter. De største barna har en egen stamplass i skogen hvor de har
bygget "elefant" hytta.